Jakie są objawy uszkodzonej chłodnicy?


Chłodnica, jak nazwa wskazuje, jest głównym elementem układu chłodzenia w maszynie. Jej awaria może spowodować lawinowe zepsucie się innych komponentów, dlatego kluczowe jest jej wczesne rozpoznanie i usunięcie. Dlatego, poniżej opisujemy pokrótce to, jak działa chłodnica oraz jakie objawy powinny skłonić nas do sprawdzenia jej stanu i ewentualnej wizyty w warsztacie.

Jak działa chłodnica?

Chłodnicą nazywamy duży, zazwyczaj aluminiowy, wymiennik ciepła. Kształtem przypomina wiele cienkich blaszek połączonych ze sobą. Przepływa przez nią płyn, którego temperatura w chłodnicy jest obniżana, a który dalej jest przekazywany do innych elementów. Jego obwody oplatają i chłodzą wiele elementów samochodu lub innej maszyny, z których najważniejszym jest silnik. Chłodnica z całym układem chłodzenia odpowiada za regulację jego temperatury i zapobieganie przegrzewaniu się.

Objawy awarii chłodnicy

Układ chłodniczy w  składa się z wielu elementów i przewodów, a sama chłodnica w pojeździe czy maszynie jest częścią dosyć delikatną, wykonaną ze stosunkowo miękkiego metalu. To sprawia, że ten krytyczny układ jest dość podatny na awarie i uszkodzenia. Objawami, które mogą świadczyć o jego awarii są:

  • wzrost temperatury silnika – zapalona kontrolka temperatury lub jej wskaźnik wzrastający wyżej niż zazwyczaj są zazwyczaj pierwszym objawem problemów z chłodnicą.
  • spadek poziomu płynu chłodniczego – o brakach w płynie powiadomi nas albo odpowiednia kontrolka, albo zerknięcie pod maskę. Jeśli niedawno uzupełniliśmy płyn i jego poziom znacznie spadł, prawdopodobnie mamy do czynienia z awarią.
  • wyciek płynu chłodniczego – jeśli zobaczymy, że spod przedniej części samochodu kapie na ziemię płyn po może to oznaczać uszkodzenie chłodnicy, pompy lub jednej z uszczelek w układzie. Płyn chłodniczy ma bardzo charakterystyczny zapach, kompletnie inny od płynu do spryskiwaczy, paliwa lub oleju.
  • dym spod maski – w najgorszym wypadku, jeśli zawiodą systemy ostrzegania lub przegapimy objawy, o awarii chłodnicy powiadomi nas przegrzewający się silnik i efekty zbytniego wzrostu temperatury, wśród nich nadtapianie gumowych przewodów i plastikowych elementów jego obudowy.